Wójta Radtkego 23 Gdynia ul. Wójta Radtkego 23
81-351 Gdynia
tel: 58 620 88 39
zlobekniezapominajka@wp.pl
Filia Pogórze Porębskiego 21 Gdyniaul. Porębskiego 21
81-185 Gdynia
tel: 58 622 23 76
zlobekpogorze@wp.pl
Filia Dąbrowa Porębskiego 21 Gdyniaul. Wiczlińska 33
81-578 Gdynia
tel: 502 919 017
zlobekdabrowa@wp.pl
   
Jeśli dziecko żyje w atmosferze krytyki,uczy się potępiać.
Jeśli dziecko doświadcza wrogości, uczy się walczyć.
Jeśli dziecko musi znosić kpiny, uczy się nieśmiałości.
Jeśli dziecko jest zawstydzone, uczy się poczucia winy.
Jeśli dziecko żyje w atmosferze zachęty, uczy się ufności.
Jeśli dziecko jest akceptowane i chwalone, uczy się doceniać innych.
Jeśli dziecko żyje w atmosferze uczciwości, uczy się sprawiedliwości.
Jeśli dziecko żyje w poczuciu bezpieczeństwa, uczy się ufności.
Jeśli dziecko żyje w atmosferze aprobaty, uczy się lubić siebie.
Jeśli dziecko żyje w atmosferze akceptacji i przyjaźni, uczy się tego, jak znaleźć miłość.

Propozycja zabaw z dziećmi- Filia Pogórze

Propozycje dla rodziców – zabawy z dziećmi w domu!

 

Kochani rodzice!

W związku z zaistniałą sytuacją i zamknięciem żłobka ,,Niezapominajka’’, chciałybyśmy przedstawić Państwu kilka pomysłów jak spędzić czas z Waszymi milusińskimi w domu, życząc jednocześnie całym Waszym rodzinom dużo, dużo zdrówka i do jak najszybszego spotkania w żłobku. Czekamy na Państwa maleństwa z utęsknieniem.

 

1. Zabawa z mokrym piaskiem kinetycznym: 8 szklanek mąki, 2 szklanki oleju, barwnik spożywczy lub starta na tarce kreda. Pozwalamy dziecku wymieszać składniki rączkami, a potem wyciskamy różne foremki.

2. Masa solna: szklanka mąki, szklanka soli, 1/2 szklanka wody. Wszystko razem mieszamy że sobą i zagniatamy do jednej konsystencji. Potem dzieci tworzą co chcą, można użyć foremki.

3. Potrzebne będzie pudełko kartonowe po butach. Na przykryciu rysujemy baranka i robimy niewielkie dziurki w jego tułowiu , w które dziecko będzie wtykało patyczki do uszu przecięte na pół - wyjdzie śliczny baranek.

4. Na kartonie rodzic przykleja makaron o grubych dziurach, przyklejamy jeden pod drugim(równolegle), następnie możemy użyć długiego sznurowadła do przeplatania. Dziecko wkłada sznurowadło od góry do dołu w dziurki od makaronu.

5. Potrzebujemy pustą rolkę po ręczniku papierowym, wycinamy w niej dziurki na grubość słomki. Zadaniem dziecka jest powkładanie słomek w te dziurki.

 

6. Z kartonu wycinamy dłonie, obrysowujemy kształt paznokci a następnie dajemy dziecku lakier do paznokci i zadaniem dziecka jest pomalowanie ich.

7.Zabawa z klamerkami w czterech podstawowych kolorach(czerwony, żółty, niebieski, zielony) - z kartonu wycinamy duże koło, dzielimy je na cztery części i każdą część malujemy w czterech kolorach. Dziecko musi przypiąć kolor klamerki do danego koloru na kole.
8. Tor przeszkód - wykorzystujemy to co jest w domu(kartony, puste butelki, poduszki). Przez puste kartony dziecko przechodzi przez środek po poduszkach może skakać, butelki omijać, pod krzesłem przejść, na koniec wrzucić piłkę do kosza.

9. Rodzic przygotowuje dwa lizaki(czerwony i zielony) - dziecko swobodnie biega po pokoju na znak czerwonego lizaka dziecko zatrzymuje się, gdy zobaczy zielony zaczyna biegać, skakać czy robić przysiady.


10. Zabawa w ciepło - zimno - chowamy gdzieś jakąś zabawkę i mówimy ciepło gdy dziecko zbliża się do danego przedmiotu, zimno gdy się oddala, mróz gdy jest bardzo daleko a gorąco gdy jest bardzo blisko.

 

Zabawa w znikające przedmioty
Kładziemy na dywanie 4 przedmioty lalkę, autko, klocek i piłkę, wszyscy  mają chwilę aby się im przyjrzeć i zapamiętać. Prosimy aby dziecko zamknęło oczy   i w tym momencie chowamy jeden przedmiot, dziecko zgaduje co zniknęło. Tą czynność powtarzamy kilka razy, chowając inne przedmioty.
Bawienie się z dzieckiem w znikającą zabawkę działa na rozwój dziecka:
-ćwiczy pamięć i spostrzegawczość
-rozwija zdolność kojarzenia
-podczas takiej zabawy świetnie się bawimy i spędzamy wspólnie czas

 

 

 

Zabawa w zapamiętywanie (memory) - zabawa polega na odnalezieniu dwóch identycznych par kart.

Proponujemy rozpocząć zabawę od 3 par obrazków, kart przygotowanych wcześniej z dzieckiem, przykładowo wycinamy kartoniki w kształcie kwadratu i kolorujemy na 3 różne kolory po 2 sztuki.

Odwracamy karty kolorową stroną do blatu i szukamy takich samych par kolorów, zapamiętując gdzie leży dany kolor. Jeżeli dziecku spodoba się zabawa możemy codziennie dokładać kolejne pary kolorów.

Po takiej zabawie proponujemy trochę ruchu np. tańcząc z dzieckiem do jego ulubionych piosenek, lub tu parę propozycji od nas:

-tematyczna na daną porę roku

https://www.youtube.com/watch?v=yNLqW1kp9Pw

https://www.youtube.com/watch?v=YzMADXJp_Tk

-taniec w kółku

https://www.youtube.com/watch?v=xA7JhHYpU5o

-wygibasy

https://www.youtube.com/watch?v=sXqaZUp2N-w

Dla odpoczynku proponujemy zabawy ''użyj to co masz w domu, zabaw się w biwak''

Do zabawy używamy, krzeseł, kocy, poduszek, latarek. rozkładamy krzesła, pufy fotele, to co mamy, przykrywamy kocem, na podłogę kładziemy koce, poduszki, pluszaki. W tak przygotowanym ''namiocie'' kładziemy się z dzieckiem, możemy poprosić malucha, żeby zamknęło oczy, opisać mu las, zwierzęta, można również włączyć w tle dźwięki naśladowcze leśnych zwierząt.


 

I.                   ZABAWY MUZYCZNO-RUCHOWE

 

1.     Gimnastyka:

 

a)     podskoki obunóż przy złączonych nogach, rączki układamy na bioderkach

b)    podskoki - tzw. pajacyk

c)     krążenie ramion do przodu i do tyłu

d)    kręcenie bioderkami (w prawo i w lewo)

e)     skłony do przodu (nóżki w rozkroku)

 Wszystkie ćwiczenia wykonujemy po 10 razy, głośno licząc.

 

2.      Piosenka ,,Kle, kle, boćku kle, kle’’

 

Melodia do piosenki (wpisz na youtube: kle, kle boćku - tutaj zapoznasz się z melodią)

 

Tekst:

Kle kle boćku, kle kle

Witaj nam bocianie

 Łąka ci szykuje x 2

Żabki na śniadanie

 

Kle kle boćku, kle kle

Usiądź na stodole

Chłopcy ci zrobili x 2

Gniazdo w starym kole

 

Kle kle boćku, kle kle,

Witamy cię radzi

Gdy zza morza wrócisz x 2

Wiosnę nam sprowadzisz!

 
 

II.                  ZABAWY DYDATKTYCZNE

 

Układanie zabawek w zbiory kolorystyczne.

 

Przygotuj podstawowe kolory bibuły tzn. czerwony, żółty, niebieski i zielony. Wytnij z nich po jednym grubszym pasku. Rozłóż je na podłodze w cztery koła. Poszukaj wśród domowych rzeczy po kilka przedmiotów z ww. kolorów  (może  to być samochodzik, piłka, grzebień, kubek, klocek itp.)

 

Z młodszymi dziećmi baw się układając przedmioty kolorystycznie, natomiast przy dzieciach starszych rozsyp przedmioty luźno.

Poproś malucha, aby wziął do rączki wybrany przedmiot, nazwał go i dokonał próby odłożenia go do właściwego kolorystycznie koła.

 

 

III.             ZABAWY LOGOPEDYCZNE

 

Poproś dziecko, aby spokojnie wypowiadało za tobą samogłoski a, o, e, i, u ,y

(przeciągaj ich wymowę  aaaa, oooo, eeee, iiii, uuuu, yyyy)

 

IV.             ZABAWY UMUZYKALNIAJĄCE


Bardzo prosta zabawa - stukaj w stolik np. dłonią, łyżką czy patykiem, a następnie poproś, by dziecko stukało tak samo, jak ty. Możesz też bawić się w stukanie w garnki, patelnię czy pokrywki.

Ze starszym dzieckiem baw się w wyklaskiwanie.

Takie robienie hałasu z pewnością spodoba się dzieciom, a przy okazji rozwinie ich rytmiczność, koncentracje i umiejętność naśladowania.

V.                ZABAWY MANIPULACYJNE

 

Poproś dziecko, aby z pośród rozsypanych klocków wybrało do wiaderka, pudełka czy koszyczka, klocki tylko w jednym kolorze.

Dziecko przez tą zabawę uczy się segregacji kolorów. 

 
 

„Propozycja zajęcia - zabawy w domu dla naszych dzieci”

 

Dobra zabawa i czas spędzony z dzieckiem jest bezcennym doświadczeniem i możliwością obserwacji jego rozwoju. Dotychczas dzieci podczas zabaw i zajęć dydaktycznych w żłobku mogły uczestniczyć w przeróżnych atrakcyjnych i ciekawych zajęciach np. poznawanie i naukę nowych piosenek, wierszyków dotyczących pór roku, rozwijać swoją sprawność fizyczną poprzez ćwiczenia w rytm muzyki, wykonywać prace plastyczne - ćwiczenia motoryki małej - grafomotoryki, poznawanie otaczającego go świata poprzez czytane opowieści, bajki i ciekawostki, ilustracje, naukę kształtów, kolorów, obyczajów czy choćby odpowiedniego zachowywania się przy stole jak i naukę czynności higieniczno-pielęgnacyjnych.

Dzieci w wieku 2-3 lat są niebywale żywe i ciekawe otaczającego świata. Jak dobrze wiemy zabawki szybko się dzieciom nudzą, wtedy trzeba stworzyć dziecku inne kreatywne i pomysłowe zabawy.

W obliczu kryzysu związanym z koronawirusem, kiedy dzieci większość swojego czasu powinny spędzić w domu, nawet dla najwspanialszych i najbardziej pomysłowych rodziców czas ten może okazać się nie lada wyzwaniem.

Nasze dzieci w grupie w wieku 3 lat, to żywe srebra. To czas, kiedy dziecko zmienia się diametralnie z niesfornego i buntowniczego 2 latka zaczyna być chętny do zabawy, otwarty i towarzyski. Niezwykłą przyjemność sprawia mu spędzanie czasu z rówieśnikami. Niestety dzisiaj jest to ograniczone a rodzice powinni wykorzystać tą sytuację do wzmacniania więzi rodzinnych poprzez zabawę.

3 latek staje się bardziej samodzielny, chętnie pomogą w czynnościach domowych (pomoc w przygotowaniu nakrycia do stołu), aktywnie i coraz bardziej cierpliwie słucha, coraz więcej i częściej mówi oraz intensywnie rozwija i doskonali motorykę małą - koordynację wzrokowo-ruchowo-ręka-oko.

Naszą rolą i rolą rodziców jest wspieranie naszych pociech w coraz to lepszym doskonaleniu nowo poznanych umiejętności. Zachęcajmy nasze dzieci do samodzielności, aranżujmy im wiele ciekawych okazji do odkrycia i zdobywanie doświadczenia.

Chciałabym zaproponować Państwu jedną z zabaw - formy zajęć, którą nasze dzieci bardzo lubią i która jest bardzo skupiająca, wyciszająca, dająca możliwość ćwiczenia i doskonalenia koordynacji ręka – oko jak i wyobraźni, estetyki.

Zachęcam Państwa do ćwiczenia rączek naszych szkrabów. Może to być zarówno prawidłowe trzymanie sztućców, pomaganie w lepieniu ciasta jak i wykonanie pracy plastycznej.

·        Pozwólmy naszym dzieciom pomalować paluszkami, wypełnić obrazek np. pisanki wielkanocnej (paluszkowe pieczątki- wylejmy na spodeczek lub talerzyk trochę farbki żółtej i czerwonej - moczymy palce w nich i stawiamy plamki).

·        Stwórzmy z dziećmi pracę - „Zajączka” z pozaginanych kółeczek. Wytnijmy kilka kształtów kółek- większych i mniejszych (wg obrazka-wzoru) w dowolnym kolorze i pozaginajmy je. Pomóżmy według wzoru poprzyklejać kółeczka tworząc kształt - obrazek króliczka. Pamiętajmy! Pomagamy, ale nie wyręczajmy, niech nasz maluch naklei po swojemu  - to ma być praca dziecka, która może też stać się piękną ozdobą na święta wielkanocne.

                Niech dzieciaczki wykonają tą pracę przy muzyce (You Tube), która naszym dzieciom towarzyszy niemal przez cały dzień. Proponuję utwory, które zawsze śpiewamy w tym okresie - „A ty zimo uciekaj”, „Zając malowany”, „Pisanki” czy „Maszeruje wiosna”.

·        Kolejna zabawa również może być wykonana z materiałów - przedmiotów domowych. Jest to stworzenie maty sensorycznej. Potrzebujemy karton i to co mamy: może to być folia aluminiowa, woreczek śniadaniowy, miękka mała piłeczka, gąbka do zmywania, zamek do spodni, skrawki materiału o różnej fakturze. Przyklejamy te elementy do kartonu-grubej kartki i gotowe. Teraz dziecko może poznawać poprzez dotyk przeróżną fakturę materiałów: Czy jest miękkie? Szorstkie? Delikatne? Chropowate? Szeleszczące? Niech podczas tej zabawy opowiada, nazywa i okazuje to co wyczuł. (rozwój mowy - poznawanie i szerzenie słownictwa). Pozwólmy naszym pociechom zdjąć skarpetkę (na pewno się bardzo ucieszą) i gołą stópką niech spróbują po dotykać maty. Niech odczuwają to wszystkimi zmysłami.

 

 

 

1. Magiczny worek-ćwiczenie spostrzegawczości i utrwalanie kolorów.

Do worka lub poszewki wkładamy 4 przedmioty w 4 kolorach np. żółty klocek, czerwony samochodzik, zielone zwierzątko i czerwoną piłkę. Pokazujemy dziecku co wkładamy do worka. Razem z dzieckiem wypowiadamy czary mary hokus pokus i wysypujemy zabawki jedną zatrzymując. Dziecko ma za zadanie odgadnąć ,której zabawki nie ma.

 

2. Zabawa ruchowa -coś ty kotku chciał. Ćwiczenia mięśni grzbietu ,kończyn górnych i dolnych.

Dziecko siada w pozycji klęczącej na nogach, przedramiona opiera o podłogę i na nich opiera głowę-kotek śpi. Naprzeciwko leży ''miska z mlekiem''. Na sygnał kotek się budzi wyciąga grzbiet w górę i pije mleczko.

 

Zabawy manipulacyjne:

 

Zabawa pierwsza:

2 miseczki, ryż lub inny produkt sypki.

Wsypujemy ryż do jednej miseczki, dziecko rączką przesypuje do drugiej.

 

Zabawa druga:

Zabawa z kartką papieru. Zgniatamy kartkę tak aby powstała kula, następnie rączką prostujemy i na końcu przedzieramy na drobne kawałeczki.

 

Zabawa trzecia:

Wielkanocna pisanka. Naklejane na kartonowe jajo kolorowej wydzieranki,lub ozdób jakie posiadamy.

Zabawy te mają na celu:

-kształtowanie motoryki małej

-ćwiczenia precyzji ruchów celowych

-rozwój koordynacji(oko-ręka)

 

 

Zabawy   dla   dzieci   w   wieku   1,5-3   lata

1. Drewniana   pęseta   i   kuleczki

 

 Potrzebne   materiały:

    dwa   patyczki   do   lodów

    gumka   recepturka

    malutki   pomponik

 

 

Taką pęsetą można sortować kolorowe kuleczki, przekładać je z jednej miski do drugiej. Można użyć też muszelki albo makaron. Przekładać   można też za pomocą zwykłej pęsety.  

 

 

 

2. Sortowanie i nawlekanie

 

Kolorowy makaron, zafarbowany barwnikiem

spożywczym lub pomalowany farbami dziecko

wkłada łyżeczką do kubeczków o tym samym

kolorze.  

 

Makaron rurki, można wykorzystać później do 

nauki nawlekania na sznurek.  

 

 

Linki:

1. http://lilioweprojekty.pl/zabawki/pinseta-peseta-czy-penseta/

2. https://dziecisawazne.pl/10-pomyslow-na-zabawki-i-zabawy-ktore-cwicza-male-raczki

 

 

Pracownice Filii Pogórze



Dodano dnia 30 Marca 2020

< powrót do aktualności

Galeria