Wójta Radtkego 23 Gdynia ul. Wójta Radtkego 23
81-351 Gdynia
tel: 58 620 88 39
zlobekniezapominajka@wp.pl
Filia Pogórze Porębskiego 21 Gdyniaul. Porębskiego 21
81-185 Gdynia
tel: 58 622 23 76
zlobekpogorze@wp.pl
Filia Dąbrowa Porębskiego 21 Gdyniaul. Wiczlińska 33
81-578 Gdynia
tel: 502 919 017
zlobekdabrowa@wp.pl
   
Jeśli dziecko żyje w atmosferze krytyki,uczy się potępiać.
Jeśli dziecko doświadcza wrogości, uczy się walczyć.
Jeśli dziecko musi znosić kpiny, uczy się nieśmiałości.
Jeśli dziecko jest zawstydzone, uczy się poczucia winy.
Jeśli dziecko żyje w atmosferze zachęty, uczy się ufności.
Jeśli dziecko jest akceptowane i chwalone, uczy się doceniać innych.
Jeśli dziecko żyje w atmosferze uczciwości, uczy się sprawiedliwości.
Jeśli dziecko żyje w poczuciu bezpieczeństwa, uczy się ufności.
Jeśli dziecko żyje w atmosferze aprobaty, uczy się lubić siebie.
Jeśli dziecko żyje w atmosferze akceptacji i przyjaźni, uczy się tego, jak znaleźć miłość.

Propozycja zabaw z dziećmi- Fili Dąbrowa

Drodzy Rodzice


 

Wspólne zabawy w domu, wcale nie muszą być nudne. Zabaw dla dzieci jest mnóstwo naprawdę - jest w czym wybierać. Wszystko zależy od tego, na jaką aktywność mamy ochotę, ile mamy czasu i czy chcemy się pobrudzić czy wolimy zostać czyści. Do dzieła:

  • Zimno, ciepło, gorąco - znana wszystkim, a może nieco zapomniana zabawa, w której jedna osoba chowa jakiś nieduży przedmiot (może to być maskotka, autko, piłeczka), pozostałe osoby muszą go odnaleźć. Ten kto schował "skarb“ daje wskazówki stopniując słowa - zimno, ciepło, informując poszukiwaczy, czy są blisko (ciepło, cieplej, gorąco), czy daleko (zimno, mróz). Ten kto odnajdzie skarb chowa go i zabawa zaczyna się odnowa.

 

  • Wspólne gotowanie - zaproponujcie dzieciom wspólne gotowanie, zróbcie owocowe szaszłyki, sałatkę albo koktajl owocowy (witamin nigdy za wiele). Z przygotowanych wspólnie specjałów możecie urządzić przyjęcie domowe.

 

  • Pobawcie się z dzieckiem w sztukę - Wykorzystajcie do tego farby, kredki, flamastry, kolorowy papier, bibułę i inne gadżety: masy plastyczne itp., po prostu to co posiadacie w domu (mogą być również pudełka, puste butelki plastikowe, nakrętki itp.). Tutaj liczy sie wyobraźnia, wykorzystaj to, co Cię otacza. Możesz zrobić z dzieckiem stworki, domki albo całe osiedla.

 

  • Zbudujcie z dzieckiem domek z koca- to naprawdę świetna zabawa dla małych „budowniczych” sprawia ogromną frajdę, daje możliwość schowania wszystkich skarbów naszej pociechy, uczucie schronienia i potrafi trwać godzinami.

 

  • Odrysowywanie cieni zabawek (zabawa motoryczna) – czy to światło z lampki, czy słońce każdy punkt świetlny sprawia, że nasze ukochane zabawki rzucają cień. A gdyby tak z odrysowanych cieni naszych ulubionych zabawek stworzyć wspólnie z dzieckiem rysunek? 

 

  • Ciecz nienewtonowska (zabawa sensoryczna) - wystarczy do mąki ziemniaczanej dodać odrobinę wody, aby powstała niesamowita w dotyku ciecz nienewtonowska. To zdecydowanie numer jeden jeśli chodzi o zabawy sensoryczne i chyba większość dzieci uwielbia takie aktywności i eksperymenty.

 

  • Symetryczne zabawki - pozbierajcie w domu ulubione przedmioty i zabawki ale takie, które mają swoje identyczne odpowiedniki. Na środku kartki lub stołu wyznaczamy za pomocą taśmy lub sznurka granicę. Zabawa polega na układaniu przedmiotów wzdłuż osi symetrii lub inaczej w odbiciu lustrzanym. Dla młodszych dzieci układamy początkowo po 3-4 przedmioty i odtwarzamy ten sam wzór z drugiej strony. Starszym dzieciom stopniowo zwiększmy liczbę przedmiotów, lub wykorzystujemy do zabawy kolorowe figury geometryczne.

 

  • Zabawa logopedyczna „ Łowienie fasoli” – to doskonały trening małej motoryki i ćwiczenie logopedyczne, to podstawa udanej terapii i urozmaicenie ćwiczeń aparatu mowy, a to wszystko za sprawą słomek, kubeczków i fasoli. Dojednego kubka wsypujemy fasolę, i rozdajemy graczom swój własny kubeczek. Zabawa polegała na zasysaniu powietrza w taki sposób, aby zassać do końcówki słomki fasolę i przenieść ją do swojego kubeczka nie dotykając fasolki palcami (oczywiście zamiast fasoli możemy wykorzystać dowolne elementy: np. z papieru – Pamiętajmy, aby były bezpieczne i nie zostały wessane przez dziecko!).


  •  

    Ciekawe techniki plastyczne w pracy z dzieckiem


     

    WYKLEJANIE Z PLASTELINY

    Kształtowanie plasteliny wymaga większego wysiłku niż kształtowanie ciastoliny, zabawa z nią dostarcza wielu cennych wrażeń.

    Starsze dzieci mogą wyklejać z niej kształtne obrazy. Młodsze tworzyć kolorowe i abstrakcyjne mozaiki, ćwicząc równocześnie sprawność swoich palców.

    Takie lepienie i rozgniatanie na kartce plastelinowych kuleczek to niezwykle rozwijające zajęcie.

     

    LEPIENIE Z MASY SOLNEJ

    Najfajniejsze w masie solnej jest to, że można ją przyrządzić niemal w każdej chwili. Wszystkie potrzebne składniki znajdziecie w kuchni. Masa solna – prosta i tania w produkcji a angażuje, rozwija i bawi maluchy o wiele skuteczniej niż najbardziej wymyślna i droga zabawka.


     

    BARWIENIE RURKĄ DO NAPOJÓW

     

    Mocno rozcieńczone dowolne farby wodne lub tusze spuszczamy dużymi kroplami na papier i za pomocą plastikowej rurki do napojów rozdmuchujemy je w różne strony (dmuchamy dość mocno). W zależności od kierunku rozdmuchiwania otrzymamy różnej grubości „niteczki”. Najcieńsze wzorki uzyskamy wówczas, gdy trzymamy rurkę pionowo do papieru i w trakcie dmuchania poruszamy nią energicznie w różnych kierunkach.


     

    MALOWANIE NA WILGOTNYM PAPIERZE (MOKRE W MOKRYM)

     

    Kartkę z bloku rysunkowego nawilżamy wodą. Na mokrej powierzchni malujemy akwarelami. Kolory powinny się zlewać i łączyć ze sobą, tworząc jednocześnie ciekawe wzory. Obrazek po wyschnięciu ma bardzo delikatne barwy i lekko zaznaczone kontury przedmiotów. Technikę tę można wykorzystać, przygotowując papier do wycinanek lub tło obrazu.


     

    WOSKOWE OBRAZKI

     

    Strugamy kredki świecowe (uważajmy, aby nie pomieszać kolorów). Na kartce papieru układamy z ostrużyn dowolną kompozycję (dość cienką warstwę). Na tak przygotowanypodkład nakładamy arkusik kalki technicznej lub folii aluminiowej (przy kalce technicznej możemy lepiej kontrolować efekty) i całość lekko przeprasowujemy żelazkiem. Pod wpływem ciepła kredki rozpuszczą się i utworzą kolorowe plamy, co da nam efektowną pracę.


     

    POSYPYWANE OBRAZKI

     

    Na papierze lub kartonie (białym bądź kolorowym) szkicujemy obrazek, a następnie malujemy klejem po liniach naszego rysunku. Bierzemy z woreczków garść herbaty, piasku, kaszy lub innego sypkiego materiału i posypujemy obrazek. Dociskamy drobinki dłońmi do podłoża i strząsamy nadmiar materiału.


     

    MOZAIKA Z MAKARONU

     

    Gromadzimy drobne makarony o różnych kształtach i kolorach. Na przygotowanym kartonie (białym lub kolorowym) układamy dowolną kompozycję i przyklejamy mocnym klejem. Makarony układamy gęsto i dociskamy dłonią do podłoża. Kompozycję możemy również mocować na podłożu z plasteliny i uzyskać dodatkowo kolorowe tło. Fragmenty pracy można pomalować plakatówką lub akwarelą.


     

    WYDRAPYWANKA NA PLASTELINIE

     

    Na kartkę z bloku technicznego nakładamy kawałki plasteliny (najlepiej w jednym kolorze, raczej ciemnym) i rozprowadzamy je palcami w różnych kierunkach – aż do uzyskania jednolitej powierzchni. Po zapełnieniu całej kartki wydrapujemy w plastelinie za pomocą zapałek, wykałaczek lub przyciętych patyczków dowolne wzory. Całość można utrwalić lakierem


     

    RYSOWANIE WĘGLEM

    Bezcenne w tej technice jest to, że rysować węglem mogą nawet niemowlaki. Węgiel rysunkowy jest bezpieczny, bo naturalny i nietoksyczny. Poza tym zostawia wyraźny ślad przez co jest szalenie atrakcyjny dla tych najmłodszych dzieci. Utrwala się go tak samo jak pastele suche – lakierem do włosów lub fiksatywą.


     

    MALOWANIE WAŁKAMI

     

    To jedna z ulubionych zabaw malarskich  trzylatka. Wałek do masażu, wałek owinięty folią bąbelkową, siatką ogrodniczą, sznurkiem tudzież siateczką po czosnku to tylko kilka przykładów.

    Wałki to świetne urozmaicenie i rozwinięcie klasycznego malowania palcami i gorąco polecam tę technikę dwulatkom a nawet roczniakom.

     

     

    MALOWANIE PALCAMI

     

    Czyli jedna z najbardziej angażujących technik plastycznych i co najważniejsze, odpowiednia nawet dla rocznego malucha.

     

     

    MALOWANIE FARBAMI WODNYMI
     

    Propozycja niby bardzo klasyczna, a jednak pełna awangardowych możliwości. Od sposobu organizacji zajęć zależy, czy będą to działania zachowawcze, czy może wręcz przeciwnie – naznaczone twórczym szaleństwem. Hektolitry wody rozlanej na balkonie są tego najlepszym przykładem.

     

    WYKLEJANIE Z PLASTELINY
     

    Też odnosicie wrażenie, że stara poczciwa plastelina została w dużej mierze wyparta przez łatwiejszą w użyciu ciastolinę? Tymczasem dzięki temu, że kształtowanie plasteliny wymaga większego wysiłku, zabawa z nią dostarcza wielu cennych wrażeń. Starsze dzieci mogą wyklejać z niej kształtne obrazy. Młodsze tworzyć kolorowe i abstrakcyjne mozaiki, ćwicząc równocześnie sprawność swoich palców. Takie lepienie i rozgniatanie na kartce plastelinowych kuleczek to niezwykle rozwijające zajęcie.


     

    RYSOWANIE SUCHYMI PASTELAMI
     

    Pastelami można rysować, można je kruszyć, można je rozcierać. Tworzenie nimi przypomina rysowanie kredą. Są bardzo dobrze kryjące, dlatego pięknie się prezentują na ciemnych papierach. Pastelowe rysunki wymagają utrwalenia. W tym celu należy spryskać je np. lakierem do włosów.


     

    KOLAŻ
     

    Czyli wycinanka i przyklejanka w jednym. To nasz pomysł na ponowne przetworzenie i wykorzystanie prac plastycznych, a także okazja do ćwiczeń manualnych z nożyczkami. Do stworzenia kolażu możemy używać przeróżnych materiałów. Oprócz starych prac mogą to być gazety, naklejki, kolorowe taśmy klejące itp. zdarzają się nawet plastry opatrunkowe


     

    MALOWANIE W FOLII
     

    Tworzenie foliowych witraży to świetna propozycja na zabawę, gdy za oknem szaro, buro i ponuru. W wersji minimalistycznej wystarczą farby plakatowe lub tempery i biurowe koszulki na dokumenty. Do koszulki wpuszczamy kilka kolorowych kleksów z farb, koszulkę zaklejamy taśma klejącą, dzieci rozgniatają farby rączkami, potem przykładamy do okiennej szyby, obserwując przy tym przepiękną grę światła i koloru.


     


     

    RYSOWANIE ŚWIECĄ
     

    Ta prosta technika to zaskakujące pole do zabawy w zgadywanki. Zabawa wygląda tak, że rysuję białą święcą na białej kartce jakiś kształt, a dziecię stopniowo zamalowując kartkę, próbuje odgadnąć co on przedstawia. Element zaskoczenia to w tym przypadku +20 do dobrej zabawy i masy śmiechu.
     

    MALOWANIE SPRYSKIWACZEM

    Sprawdza się genialnie w wersji plenerowej, ale w orientacji poziomej (na podłodze) można też spróbować tego w domu. Do spryskiwacza do kwiatów wlewamy wodę zabarwioną farbą, tuszem lub barwnikiem, resztę zostawiamy dziecku. Zabawa jest jeszcze ciekawsza, jeśli dysponujemy większą ilością spryskiwaczy np. trzema, w których przygotowujemy kolory podstawowe – żółty, czerwony i niebieski. Dziecię ma wtedy okazję obserwować, jak mieszają się kolory.

     

    Pracownice Fili Dąbrowa 


     



Dodano dnia 30 Marca 2020

< powrót do aktualności

Galeria